دانستی‌های جالب راجع‌به کرفس

۲۷ بهمن ۱۳۹۸

کرفس یکی از پرخاصیت‌ترین نوع سبزیجات است که از آن استفاده‌های گوناگونی می‌شود. اگر عادت کرده‌اید که در مورد کرفس به عنوان یک سبزیجات ترد و کم کالری فکر کنید اما آن را به عنوان قسمتی از برنامه سلامت غذائیتان قرار نداده‌اید، وقتش رسیده که آن را دوباره بشناسید.

تحقیقات اخیر دانشمندان ما را در مورد مزایای سلامتی کرفس، از جمله محافظت از بدن در برابر التهاب در دستگاه گوارش آگاه کرده است. برخی از پلی ساکاریدهای منحصر به فرد غیر نشاسته‌ای که در کرفس موجود هستند (از جمله آپیوم) در تولید این خاصیت ضد التهابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. (برخلاف پلی ساکاریدهای نشاسته‌ای که راهی برای ذخیره قندهای ساده گیاهی را فراهم می‌کنند، این پلی ساکاریدهای غیر نشاسته‌ای موجود در کرفس به این گیاه کمک می‌کنند تا ساختار منحصر به فرد خود را بسازد در حالی که از قندهای ساده ساخته نمی‌شود بلکه ترکیبی از پکتین‌ها است.)


کرفس، شناخته شده در تمام تاریخ

کلمه «کرفس» از واژه یونانی selinon به دست آمده که به معنای جعفری است. کرفس در واقع سبزیِ بومی منطقه مدیترانه و خاورمیانه است. شکل باستانی آن را کرفس وحشی می‌نامیدند. یونانیان و رومیان باستان از کرفس به عنوان طعم دهنده استفاده می‌کردند. اما چینی‌های باستان کرفس را در ترکیبات دارویی و تقویت‌کننده‌های سلامتی به کار می‌بردند. کرفس بخشی از خانواده umbellifer است که گونه‌ای بسیار سمی هستند. هملو یا همان شوکرانی که سقراط از آن نوشید عضوی از این خانواده است. یونانیان و رومیان باستان برگ‌های کرفس را در تاج پیروزی ورزشکاران می‌گذاشتند و آن را تزئین می‌کردند.


مراقب آلرژی کرفس باشید

کرفس به همراه بادام زمینی جزئی از گروه کوچکی از غذاها است که واکنش‌های حساسیتی شدیدی را به همراه می‌آورند. افرادی که به کرفس حساسیت دارند ممکن است دچار شوک بسیار خطرناکی به نام آنافیلاکسیک بشوند که حتی در مواردی کشنده است. جالب است بدانید این خاصیت کرفس با پختن آن هم از بین نمی‌رود.

ریشه کرفس حاوی آلرژن بیش‌تری نسبت به ساقه است و دانه‌های کرفس هم مقداری از آن را در خودشان دارند. این خاصیت باعث افزایش سیستم دفاعی بدن می‌شود. اما خاصیت آلرژیک کرفس به اندازه‌ای زیاد است که در کارخانه‌های بسته‌بندی، دستگاه‌هایی که مشغول تمیز کردن کرفس‌ها هستند نمی‌توانند بدون ضد عفونی شدن برای دیگر خوردنی‌ها استفاده شوند. در حالی که آلرژی بادام زمینی بیش‌تر در ایالات متحده شیوع دارد‌، آلرژی کرفس در اروپا رایج است. برخلاف تصور عامه‌، کرفس یک غذای «کالری منفی» نیست. بلکه این گیاه فقط انرژی بیش‌تری را نسبت به اکثر مواد غذایی می‌سوزاند. همین عامل باعث می‌شود تا فکر کنیم کرفس هیچ کالری‌ای ندارد که اشتباه است.

کرفس به طور سنتی یک گیاه دارویی بوده که برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله درد دندان، بی‌خوابی، نقرس، روماتیسم، اضطراب و آرتریت مورد استفاده قرار می‌گرفته است. لازم به ذکر است که کرفس وحشی هم از لحاظ تاریخی به عنوان دارو یا چاشنی استفاده می‌شد و‌ کشت آن به عنوان غذا در دهه 1600 از ایتالیا و فرانسه آغاز شد.

جالب است بدانید در ایالت اوهایو شهری وجود دارد که نامش را از واژه انگلیسی کرفس گرفته و به سلریویل معروف است. این شهر درقرن ۱۹ ایجاد شد. یک موزه هم در میشیگان وجود دارد به نام آپارتمان کرفس. با توجه به این موارد متوجه ارزش زیاد و بالا بودن جایگاه کرفس در ایالات متحده آمریکا می‌شویم.

درباره خواص کرفس

کرفس باید ظرف هفت روز پس از خرید خورده شود. پس از این مدت ، بیشتر آنتی اکسیدان های موجود در کرفس از بین می روند.

همچنین کرفس منبع خوبی برای ویتامین K است. فقط یک فنجان از آن حاوی حدود 30٪ از میزان توصیه شده برای این ویتامین است که باید در روز مصرف کنیم.

در ضمن کرفس در حدود 95٪ از آب تشکیل شده که برای سلامت اعضای داخلی و پوست بدن بسیار مفید است. هر آمریکایی به طور متوسط در سال شش پوند کرفس مصرف می‌کند.

کرفس سرشار از آنتی اکسیدان‌های فیتون مغذی است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. به طور سنتی کرفس را به عنوان درمانی برای سوزش سر دل می‌شناسند و ازش استفاده می‌کنند. این ویژگی به خاطر خاصیت کم اسیدیته‌ای است که دارد.

کرفس به کاهش کلسترول هم کمک می‌کند. فیبر موجود در کرفس ترکیبات کلسترولی اضافی را در روده جمع کرده و آن‌ها را در طی فرآیند دفع از بین می‌برد.

یک فنجان کرفس حدود 6٪ از نیاز روزانه فیبر بدن را تأمین می‌کند. تحقیقات تازه نشان می‌دهند که کرفس همچنین می تواند به بهبود لایه رویین و روکش معده کمک کند.

کرفس سرشار از خواص و ویژگی‌های مثبت است اما در عین حال مضراتی هم دارد. خوردن مقادیر زیادی از کرفس می‌تواند منجر به سوء تغذیه‌، مشکلات دستگاه گوارش و حتی گواتر شود.

کرفس حاوی psoralens است. این ماده نوعی ترکیب شیمیایی است که می‌تواند در صورت استفاده مستقیم بر روی پوست باعث جذب شدید اشعه UV یا همان فرابنفش شود.

از آنجایی که کرفس گیاهی به شدت آفت پذیر است، باید به طور مداوم با سموم و مواد شیمیایی مختلف سر و کار داشته باشد تا آسیب دیگری نبیند. بنابراین وقتی کرفس می‌خرید حتماً آن را با حوصله و به درستی بشویید.

یک لیوان معمولی آب کرفس به طور معمول حاوی حدود 70 کالری و 11 گرم شکر است.


همین الان میتونی آخرین نسخه کوییز رو از فروشگاه‌های زیر دریافت کنی تا بین اولین نفراتی باشی که از جدیدترین قابلیت‌ها و ویژگی‌ها استفاده می‌کنند!



QuizBazaar

کوییز بازار

تو کوییزبازار کلی وسیله مثل ماگ, تی شرت, قاب گوشی و کارت هدیه کوییزی میتونی تهیه کنی!

مطالب مرتبط